چرا بسته بندی قهوه اهمیت دارد؟

می‌توان گفت قهوه تنها نوشیدنی بین‌المللی‌ست که در تمام نقاط جهان مصرف شده و از محبوبیت بالایی نیز برخوردار است. طبق نظرسنجی اخیر که در انجمن ملی قهوه صورت گرفته، حدود 70 درصد افراد در آمریکا، نوشیدن حداقل یک فنجان در هفته را در برنامه خود قرار می‌دهند. بسته‌بندی قهوه، باعث تازه‌تر بودن آن شده و از آن در برابر عوامل محیطی مختلف مانند رطوبت هوا، اکسیژن، نور و گردوغبار محافظت می‌کند. در واقع استفاده از بسته‌بندی مناسب برای قهوه، به شما این فرصت را می‌دهد محصول خود را در بهترین و تازه‌ترین حالت به کاربران ارائه دهید. قهوه در گروه محصولات غذایی است و به همین دلیل مانند دیگر انواع بسته بندی غذایی باید نکات بهداشتی در تولید بسته‌های آن به خوبی لحاظ کرد.

معرفی بسته بندی قهوه مجموعه گلوریزه

ما در مجموعه قهوه گلوریزه همواره سعی کرده ایم افزون بر حفظ کیفیت قهوه، موارد بهداشتی را نیز در بالاترین سطح رعایت نماییم. علاوه بر اینکه کلیه محصولات مجموعه ما دارای سیب سلامت هستند، کیسه های مورد استفاده این شرکت نیز همگی دارای نماد های بهداشتی و سیب سلامت هستند تا خیال مشتریان عزیز از این نظر کاملا آسوده باشد. همچنین این کیسه ها سه لایه بوده و در برابر آب و رطوبت کاملا مقاوم هستند.

دانه های قهوه را چگونه نگهداری کنیم؟

طرز صحیح نگهداری دانه های قهوه بسیار مهم است. این کار به حفظ طعم و جلوگیری از بیات شدن آنها کمک می کند. بعد از باز کردن بسته بندی های قهوه، بهتر است تا آنها را در یک ظرف دربسته بریزید. بهتر است که ظرف سرامیکی یا پلاستیکی باشد. اما نکته مهم این است که ظرف مد نظر درپوش محکمی برای جلوگیری از نور و رطوبت نیز داشته باشد.

اگر قهوه را در بسته بندی اصلی خود نگهداری می کنید، مطمئن شوید که بالای بسته بندی را محکم تا زده و آن را بسته اید. این کار با جلوگیری از ورود هر گونه اکسیژن به حفظ طراوت و تازگی قهوه کمک می کند. همچنین اگر ظرف یا بسته بندی شما کاملاً مات باشد به طوری که نور مستقیماً به دانه های قهوه نخورد، بهتر است. تابش مستقیم نور خورشید به دانه های قهوه می تواند منجر به اکسیداسیون شود که بر طعم و مزه قهوه تأثیر منفی می گذارد. در صورتی که به طور صحیح پکینگ را ببندید، می توانید دانه های قهوه تازه بو داده شده خود را با حفظ عطر و طعم برای حدود شش هفته نگهداری کنید. جالب است بدانید در شرایط نگهداری مناسب، طراوت و عطر دانه قهوه ممکن است حتی پس از چهارده هفته نیز حفظ شود.

انواع بسته بندی و چگونگی نگهداری از قهوه

ماندگاری قهوه بعد از باز شدن بسته بندی چقدر است؟

پاسخ به مدت زمان ماندگاری قهوه بعد از باز کردن بسته بندی آن به چندین متغیر بستگی دارد. تفاوت اصلی این است که آیا قهوه برشته و سپس آسیاب شده یا به صورت دانه است. نحوه نگهداری از آن نیز نکته مهم دیگر است. در صورت نگهداری مناسب و در پکینگ وکیوم، قهوه بو داده و آسیاب شده تا دو سال دوام می آورد.

به طور معمول وقتی که بسته بندی قهوه باز می شود، هوا وارد آن شده و به مرور زمان باعث اکسیده شدن و کاهش کیفیت طعم قهوه می شود. بهترین زمان مصرف قهوه 1 الی 2 هفته پس از باز شدن بسته بندی است. ضمنا بهتر است قهوه را در یک ظرف دربسته و دور از نور و گرما نگهداری کنید. ضمنا اگر مقدار کمی قهوه در ظرف شما مانده است، بهتر است آن را به ظرف کوچکتری منتقل کنید. این کار باعث می شود تا هوای کمتری وارد ظرف شود.

درپوش روی بسته های قهوه برای چیست؟

آیا تا به حال به دکمه کوچک روی برخی از بسته بندی های قهوه توجه کرده اید؟ حتما برای شما هم سوال پیش آمده که علت قرار گرفتن آن دکمه روی بسته بندی چیست؟ بهتر است بدانید که این دکمه در واقع یک شیر یک طرفه است. روی اغلب بسته بندی ها یک سوپاپ یک طرفه طراحی شده تا همه گاز داخل بسته بندی را از آن خارج و ضمنا از ورود هوا جلوگیری کند. این بدان معناست که دانه‌های قهوه برشته شده درون بسته‌بندی با وجود این نوع سوپاپ مدت بیشتری تازه‌ می‌مانند. همچنین با تخلیه اکسیژن داخل بسته بندی، هرگونه گاز آزاد شده از قهوه تازه برشته شده بدون مشکل از بسته بندی خارج می شود. درپوش های مورد استفاده در اکثر بسته های قهوه از پلاستیک یا فلز ساخته شده اند.

این درپوش یک لایه داخلی دارد که به عنوان مانع در برابر هوای بیرون عمل می کند. به همین دلیل، منافذ این لایه فقط به اندازه‌ای باز می‌شوند که اجازه خروج گاز از داخل بسته بندی را می دهند. وقتی فشار درون بسته بندی پایین می‌آید، این لایه ها کاملاً بسته می‌شوند تا هوای بیشتری وارد بسته بندی قهوه نشود. این عمل منجر به بالا رفتن میزان ماندگاری قهوه در داخل بسته بندی می شود.

بسته بندی مناسب برای دانه های قهوه چیست؟

بسته بندی های مختلفی برای قهوه وجود دارند؛ در اینجا چند مدل از رایج ترین انوع بسته بندی را همراه با مزایا و معایب آنها آورده ایم :

  • پاکت های ایستاده زیپ دار یا The Doypack

این نوع بسته بندی یکی از متداول ترین های این صنعت است. همانطور که در تصویر زیر مشخص است در قسمت پایین کمی گرد و از قسمت بالا بخاطر زیپ دار بودن کمی جمع شده است، همین ویژگی باعث شده که حجم زیاد تری قهوه را در خود جای دهد.

قسمت پایین بسته به صورت یک پایه عمل می کند و بسته قهوه در قفسه و هر جایی که به آن اختصاص داده اید، به تنهایی می ایستد. داشتن زیپ در این نوع بسته بندی باعث شده که قهوه کمتر در معرض هوا قرار بگیرد، و این موضوع می تواند به تازه ماندن قهوه کمک کند.

  • پاکت های بغل کاست یا The Side Fold Bag

این نوع بسته بندی در قسمت بالا، به یک طرف تا می شود و زیپ برای بستن مجدد ندارد، به همین دلیل مناسب برای استفاده های خانگی یا مجدد نیست. دانه های قهوه برای مدت طولانی در این پک تازه نخواهند ماند. نگه داری دانه های قهوه در دراز مدت تازگی و عطر خود را از دست می دهند، تاریخ انقضای قهوه را در نظر داشته باشد.

عطر و طعم دانه های قهوه به رست دان (برشته‌کاری دانه‌ها) آن بستگی دارد. برای آشنایی با این موضوع مطالعه مقاله برشته کردن قهوه و انواع آن پیشنهاد می شود. به دلیل وصل شدن بخش انتهایی پاکت این نوع بسته بندی به خوبی نمی ایستد، اما استفاده از آن آسان و مقرون به صرفه است. به دلیل نداشتن زیپ و ساده بودن قیمت مناسب تری دارد. اما برای استفاده های مجدد مناسب نیست.

  • The Quadro Seal Bag

این نوع بسته بندی مشابه قبلی است با این تفاوت که از چهار گوشه موم شده و ظاهر مربع شکلی دارد. و بهتر می ایستد!

  • بسته بندی باکس پوچ یا The Box Pouch/Flat Bottom Bag

این نوع بسته بندی مشابه Quadro است و در قسمت پایین کاملا تخت و مربع شکل بوده و بخوبی می ایستد. این بسته بندی ها دارای زیپ هستند و قابلیت نصب سوپاپ تخلیه هوا را دارند. البته سوپاپ برای مواردی مورد استفاده قرار میگیرد که بخواهید مدت زمان طولانی قهوه را نگهداری کنید. و سوپاپ عدم تماس اکسیژن با قهوه را سبب میشود.

  • PILLOW BAG

به صرفه ترین و ساده ترین نوع بسته بندی است. دراین نوع بسته بندی، قهوه در بسته های کوچک بسته بندی و برای استفاده بصورت یکبار مصرف طراحی شده است. این نوع بسته بندی مناسب قهوه های فوری و کارخانجات قهوه است.

  • (BAG-IN-BAG (BIB

در این نوع بسته بندی، بسته های کوچک و موم شده را در یک بسته بیرونی بزرگتر و شکیل تر برای فروش عمده قرار می دهند.

ویژگی‌های مهم بسته بندی قهوه

همان طور که اشاره کردیم این نوع بسته بندی ها قابل استفاده هستند و هر کدام در جای مختلف بکار می روند. اما باید نکاتی را برای بسته بندی قهوه مد نظر قرار داد.

۱. مانع عبور هوا

تازه ماندن دانه قهوه یک امر حیاتی است، بسته بندی شما نباید هوادهی داشته باشد. قهوه شما نباید در معرض تماس با اکسیژن قرار بگیرد. قهوه بسته بندی شده باید به گونه ای باشد که از نفوذ اشعه uv جلوگیری کند، و این یعنی قهوه شما علاوه بر اکسیژن با نور مستقیم هم تماس نداشته باشد! اگر بسته بند قهوه را از تابش مستقیم نور خورشید و تماس با اکسیژن دور نگه دارید، می توانید تا مدت زمانی نسبتا طولانی از قهوه تازه استفاده کنید و از آن لذت ببرید.

۲. قابلیت انعطاف پذیری بسته

معمولا بسته هایی که قابلیت زیپ برای بسته شدن مجدد یا حالت تاشو دارند، برای استفاده خانگی مناسب هستند. قابلیت زیپ به شما این امکان را می دهد پس از باز شدن بسته مجددا بتوانید از آن استفاده کنید.

به محض باز شدن بسته، اکسیژن وارد آن می شود، اما نگران نباشید! قرار گرفتن دانه های قهوه در معرض اکسیژن در مدت زمان کوتاه مشکلی ایجاد نمی کند، فقط باید در نظر داشته باشید که هنگام بستن مجدد بسته؛ هوای درون آن را خالی کنید. یک ویژگی دیگر این است که بسته قهوه باید به گونه ایی باشد که مصرف کنندگان بتوانند تمام دانه های قهوه را از بسته خارج کنند و مجدد به داخل آن برگردانند.

۳. طراحی

بعضی از شرکت ها برای ایجاد تمایز نسبت به رقبا از طراحی های بسیار زیبا و جذاب و رنگ های فلزی یا نئون و زیپ برای بسته بندی های خود استفاده می کنند. زیبایی بسته بندی باعث می شود که همیشه در ذهن باقی بمانند و این یکی از عناصر مهم در همه بسته بندی ها است.

۴. فرآیند پر کردن

فرآیند پر کردن بسته هایی که دارای دهانه کوچک هستند زمان بر است. شرکت هایی که این فرآیند را انجام میدهند، چه بخواهند کیسه های خود را به صورت دستی پر کنند و چه با دستگاه اتوماتیک، حتما فرایندهای خود و اینکه چه مدت زمان می برد را باید تجزیه و تحلیل کنند.