رست قهوه چیست؟

دانه های قهوه قبل از آسیاب و پس از برداشت نیاز به پخته شدن دارند تا بهترین عطر و طعم خود را بدست آورند. پختن هر نوع قهوه، دما و زمان آن بسیار مهم هستند که کلیه موارد تخصصی پختن قهوه را با نام رست می شناسیم.

با دانستن نوع رست قهوه خود، می توانید خرید قهوه بهتری داشته باشید و بهترین رست قهوه را پیدا کنید. در ادمه به معرفی انواع رست و ویژگی هرکدام خواهیم پرداخت.

درجه رست قهوه به چه معنا است و چگونه انجام می شود؟

رست قهوه به معنای اعمال حرارت در زمان مشخص به دانه های خام و سبز قهوه است که این دانه ها پس از این فرآیند، طعم و عطر خود را بدست می آورند. مدت زمان و دمای رست قهوه به نوع دانه قهوه، نوع رست (تیره، ملایم و روشن) بستگی دارد که توسط فرد رست کننده مشخص می شود.

انواع رست قهوه

در روش های پیشرفته و صنعتی، دانه های سبز قهوه را در دستگاه های پیشرفته که دارای قابلیت تنظیم دما و زمان هستند، رست می کنند. برای دستیابی به بهترین رست قهوه باید به نوع دانه قهوه، دمای رست و زمان رست بسیار توجه کرد که معمولا این کار توسط بهترین متخصصین قهوه که از مهارت خاصی برخوردار هستند انجام می شود.

رست قهوه‌ها بر اساس دمایی که در طی آن پخته می‌شوند، به سه دسته دارک، مدیوم و لایت تقسیم می‌شوند که هر کدام ویژگی های منحصربه فرد خود را دارند. در ادامه به تفاوت انواع رست قهوه تخصصی اشاره خواهیم کرد.

  • رست دارک

یکی از محبوب ترین رست ها، رست دارک، رست تیره یا Dark Roast است که معمولا برای تهیه قهوه های اسپرسو استفاده می شود. در این نوع رست، دانه های قهوه برای مدت زمان بیشتری در معرض حرارت در دمای بالا قرار می گیرند تا روغن و رطوبت آن خارج شود و بیشترین تغییر رنگ به سمت تیره و سیاه را بدست آورد.

قهوه دارک رست، رنگ تیره تر و عطر و طعم تلخ تری نسبت به سایر انواع رست دانه های قهوه دارد. در این نوع رست، اسیدیته قهوه کاهش می یابد و باعث افزایش بادی (حس قوی قهوه در دهان) می شود. قهوه های دارک رست یا رست تیره، گزینه ای ایده آل برای تهیه انواع اسپرسو است.

طعم تلخ و قوی دهانی رست دارک طرفداران زیادی دارد. دانه های روبوستا گزینه های بهتری برای رست دارک هستند. زیرا حاوی کافئین بالایی هستند و برای افرادی که به دنبال انرژی و انگیزه یبشتری در طول روز خود هستند مناسب است. این نوع رست کاملا به سلیقه شخصی افراد بستگی دارد.

برای تهیه رست دارک، پس از درجه بندی دانه های قهوه، آن ها را در دمای بالا و رطوبت قرار می دهند و تا زمان رست کامل کنترل می کنند.

  • رست مدیوم

رست مدیوم از دیگر رست های قهوه است که بین رست لایت و دارک دسته بندی می شود. این نوع رست قهوه بر خلاف نوع دارک که طعم تلخ و قوی دارد، طعمی به مراتب ملایم تر دارد. این نوع رست، دانه های قهوه تا زمانی که طعم و عطر خوب متعادلی بدست آورند رست می شوند.

از طرفی در ممقایسه با رست لایت که طعنم تند و ترش دارد، طعمی متعادل تر و قابل قبول تری برای بسیاری از افراد است. این نوع رست قهوه می تواند برای تهیه انواع قهوه از جمله اسپرسو و لته استفاده شود.

  • رست لایت

یکی دیگر از رست های محبوب قهوه، رست لایت است که بر خلاف روش های دیگر، به دانه های قهوه زمان کافی می دهند تا طعم و مزه خود را به بهترین شکل ممکن نشان دهند. معمولا از دانه های قهوه عربیکا که از گونه های با ارزش قهوه هستند در این رست بهره می برند.

رست لایت در دمای پایین حدود 125 درجه سانتی گراد ابه مدت زمان طولانی(معمولا تا 45 دقیقه) اتفاق می افتد. با این عمل، از اکسیداسیون کمتری درون قهوه اتفاق می افتد که در نتیجه قهوه ای با مزه ملایم و تلخی کم و ترش حاصل می شود.

در این نوع رست، دانه‌های قهوه تا زمانی که دارای بوی و طعم ملایم و سبکی شوند، رست می‌شوند. این نوع رست برای قهوه‌های با کیفیت بالا و طعم‌های مختلف مناسب است.

تفاوت رست لایت، مدیوم و دارک

تفاوت رست قهوه در هر سه نوع از نظر طعم و عطر کاملا مشخص است. رست دارک به دلیل طعم شدید و غلیظ برای علاقه مندان به قهوه های تلخ مناسب است. رست مدیوم، دارای تعادل طعمی و بویی مناسب است و برای قهوه‌های متوسط‌ به سمت تلخ توصیه می‌شود. در رست لایت، به دلیل داشتن طعم ملایم و سبک، برای قهوه‌هایی که قدرت طعم و بوی خود را حفظ می‌کنند، مناسب است.

تفاوت قهوه دارک و مدیوم

تفاوت اصلی بین رست دارک و مدیوم در قهوه، در دمایی است که در طی رست استفاده می‌شود. در رست دارک، دمای بالاتری به کار می‌رود و به همین دلیل، قهوه به طعم تلخ و شدیدی می‌رسد. اما در رست مدیوم، دمای پایین‌تری به کار می‌رود و به همین دلیل، قهوه به طعمی تعادل‌دار می‌رسد.

درجه رست قهوه اسپرسو

درجه حرارت و زمان رست کاملا منحصربه فرد شرکت های عرضه کننده قهوه است. از طرفی درجه رست به ترکیب قهوه مخصوص اسپرسو بستگی دارد. با این وجود می توان گفت برای تهیه رست قهوه اسپرسو با کافیئن بالا، درجه ای بین مدیوم تا دارک است. این میزان نیاز به حرارت و زمان بیشتری نسبت به سایر رست ها دارد. پس از رست میکس کافئین بالا، دانه قهوه باید رنگی بین تیره روشن تا تیره داشته باشد.

سخن پایانی

رست قهوه یک فرآیند تخصصی است که بهتر است توسط متخصصین انجام شود. یکی از عوامل مهم در طعم قهوه، خواستگاه قهوه و عامل مهم دیگر نوع رست آن است. میزان حرارت و مدت زمان مورد نیاز دانه های مختلف قهوه باعث ایجاد طعم و رایحه جادویی نهایی در فنجان شما می شود. قهوه گلوریزه، از پیشروهای رست قهوه در ایران است که با تیم متخصص خود و استفاده از پیشرفته ترین ابزارآلات صنعتی، بهترین رست قهوه را انجام می دهد.