اینفوگرافیک, درباره قهوه

فواید و مضرات قهوه

فواید قهوه 1

در این مطلب قصد داریم به فواید و مضرات قهوه به طور مختصر و مفید بپردازیم. ابتدا باید بگوییم که قهوه نمی تواند به طور معجزه آسا برای انسان فوایدی همچون هوش بسیار رقم بزند، بلکه قهوه می تواند به بهبود عملکر سلول ها کمک کند. در ادامه به برخی از فواید قهوه می پردازیم.

فواید قهوه 1

 

تأثیرات مثبت قهوه بر سلامتی

۱- قدرت آنتی اکسیدانی: دانه‌های قهوه سرشار از آنتی اکسیدان هستند. محققان تأیید کرده اند که یک فنجان قهوه مقدار آنتی اکسیدان بیشتـری نسبت به همین مقدار آب انگور، تمشک و پرتقال دارد. به علاوه ترکیبات فنولیک موجود در قهوه از چای و کاکائو که به عنوان دو منبع فنولیک شناخته می‌شوند، بیشتـر است.
تحقیقات نشان می‌دهد که افزودن شیر یا خامه به قهوه تأثیری در جذب آنتی اکسیدان‌های آن ندارد. البته ترجیحا بهتـر است شکر اضافه نشود، زیرا جذب آنتی اکسیدان‌ها را به تأخیر می‌اندازد.

۲- پیشگیری از پارکینسون: مطالعات زیادی گویای این مطلب است که مصرف منظم قهوه، قدرت کاهش خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را دارد.

3 کاهش آسیب‌های کبد: نوشیدن سه فنجان و بیشتـر قهوه در روز می‌تواند پیشرفت هپاتیت  .C مزمن را کاهش دهد.

۴- سنگ صفرا و کلیه: کسانی که مصرف کنندۀ بالای قهوه هستند (۴ فنجان و بیشتر در روز) ۲۵% کمتر از افرادی که این نوشیدنی را میل نمی‌کنند مبتلا به سنگ کلیه و صفرا می‌شوند. نوشیدن حداقل یک فنجان قهوه در روز تا ۱۰% احتمال این بیماری را کاهش می‌دهد.

۵- کاهش احتمال ابتلا به نقرس: افرادی که در طول روز ۴ فنجان و بیشتـر قهوه می‌نوشند ۴۰% کمتر از مصرف کنندگان کم قهوه در معرض خطر ابتلا به بیماری نقرس هستند

6- موفقیت شغلی: کافئین یک محرک است. تحقیقات زیادی گویای تاثیرات مثبت کافئین در هوشیاری و توجه است.

۷- بیماری آلزایمر: کسانی که در طول زندگی قهوه می‌نوشند دیرتر مبتلا به بیماری آلزایمر می‌شوند.

 

مضرات قهوه

۱- فشار خون: قهوه فشار خون را بالا می‌برد. حتی اگر این افزایش خیلی جزئی هم باشد، کسانی که دچار پرفشاری خون هستند در برابر این تاثیر قهوه آسیب پذیرترند.

۲- پوکی استخوان: مصرف کنندگان بالای قهوه ممکن است دچار افزایش دفع کلسیم از ادرار شده و در معرض خطر پوکی استخوان قرار گیرند. این مشکل به خصوص در مورد کسانی که به اندازه کافی کلسیم دریافت نمی‌کنند اهمیت بیشتـری پیدا می‌کند.

۳- خواب نامطلوب: افراط در مصرف کافئین ممکن است تا حد چشمگیری سیستم عصبی مرکزی را تحریک کند. همچنین مقدار بالای کافئین تاثیرات منفی در به خواب رفتـن و کیفیت خواب دارد. هر فردی باید متناسب با شرایط خواب خود ساعت نوشیدن قهوه را تنظیم کند، اما به طور کلی توصیه می‌شود ۴ تا ۶ ساعت قبل از به رختخواب رفتـن، قهوه نوشیده نشود.

۴- رفلاکس گوارشی: قهوه تا حد بالایی می‌تواند عامل بازگشت اسید معده و سوزش معده در افراد مستعد این مشکل شود.

۵- بارداری: گرچه هنوز دلایل روشنی در رابطه با آسیب قهوه به جنین تأیید نشده است، اما توصیه می‌شود در مدت بارداری نوشیدن قهوه به ۱ تا ۲ فنجان در روز کاهش یابد. همچنین خانم‌هایی که سقط‌های مکرر داشته و یا برای بارداری مشکلاتی دارند باید قهوه را به طور کامل کنار بگذارند.

۶- کاهش جذب آهن: نوشیدن قهوه به همراه غذا به خاطر وجود تانین، جذب آهن را کم می‌کند. افراد مبتلا به کم خونی باید قهوه را مانند چای یک ساعت قبل یا دو ساعت بعد از غذا بنوشند.

 

فواید قهوه 2فواید قهوه 3فواید قهوه 4فواید قهوه 5فواید قهوه 6فواید قهوه 7

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *