درباره قهوه

با اسامی نوشیدنی های بر پایه قهوه آشنا شوید.

نوشیدنی های بر پایه قهوه پوستر2

رسپی نوشیدنی ها 1

به این تصویر خوب دقت کنید. این تصویر به خوبی مواد اولیۀ بسیاری از نوشیدنی های بر پایه قهوه را توضیح می دهد. نوشیدنی های بر پایۀ قهوه ممکن است اسامی سخت و گاهی پیچیده ای داشته باشند. چرا که بیشتر این اسامی، برگرفته از زبان ایتالیایی هستند. مانند کاپوچینو، اسپرسو و …

با دقت در اینفوگرافیک بالا، می توانید به طعم هر یک از نوشیدنی ها پی ببرید. مثلاً برای امریکانو پی می برید که طعم آن حاصل قهوه (اسپرسو) مخلوط شده با آب (رقیق شده) است. یا اینکه ماکیاتو را پی می برید که حاصل اسپرسو و فوم شیر است. فوم شیر کاملاً طعم شیر را نمی رساند، اما احساس دهانی لطیف و جالبی دارد. پس ماکیاتو می تواند نوشیدنی جالب و جذابی باشد.

با قهوه می توان نوشیدنی‌ های زیادی درست کرد که به صورت گرم یا سرد سرو می شوند. همانطور که نوشیدن یک فنجان قهوه داغ در زمستان حس نشاط را برای شما به ارمغان می آورد. نوشیدنی های سرد قهوه نیز در تابستان لذت بخش است. این نوشیدنی ها که با قهوه اسپرسو یا قهوه دمی درست می شوند دارای تنوع بالایی هستند. در ادامه با هر یک از نوشیدنی ها، به طور خلاصه آشنا می شوید.

 

نوشیدنی های بر پایه قهوه

1- اسپرسو

بعضی ها فکر می‌کنند اسپرسو یک دانۀ خاص قهوه است. اما در واقع اسپرسو به روش خاصی از عصاره گیری قهوه گفته می‌شود که با دستگاهی به همین نام (اسپرسو ماشین) عصاره گیری می‌شود. دانه‌ها قبل از عصاره گیری به خوبی آسیاب می‌شوند و سپس با فشار زیادی آب گرم دریافت می‌کنند. این ترکیب فشار و آب، قهوه ای متراکم می‌سازد. به طوری که یک جرعه اسپرسو حدود 7 تا 9 گرم قهوه آسیاب شده دارد.

نوشیدنی های بر پایه قهوه

نوشیدنی های بر پایه قهوه

 

2- کاپوچینو

این نوشیدنی در ایتالیا مرسوم است که روی آن یک لایه کف وجود دارد. در واقع کاپوچینو تلفیقی از شیر گرم (70 درجه سانتی گراد)، کف شیر و قهوه است که به نسبت مساوی در فنجان شما وجود دارد. در کاپوچینو حتماً باید برای قهوه از اسپرسو استفاده شود و استفاده از قهوه های دمی و قهوه های فوری مناسب نیست. اگرچه قهوه های فوری کاپوچینو در بازار موجود اند، ولی یک کاپوچینوی اصیل ایتالیایی از ترکیب اسپرسو و شیر و کف شیر درست می شود. در چند سال اخیر بر روی کاپوچینو با سس شکلات و فوم شیر، طرح های زیبایی خلق می کنند که موجب زیبایی نوشیدنی می شود. کاپوچینو در لغت به معنی کلاه کوچک است که به لایه کف در بالای قهوه شباهت دارد.

نوشیدنی های بر پایه قهوه

نوشیدنی های بر پایه قهوه

3- لاته

لاته از نوشیدنی های محبوب و مشهور ایتالیایی است که از دو بخش شیرگرم (70 درجه) و قهوه درست می شود. این نوشیدنی از کاپوچینو شیر بیشتری دارد، اما کف زیادی ندارد. لاته آرت هم به لاته ای گفته می شود که بر روی آن به وسیلۀ فوم شیر طرح ها و نقوش زیبایی خلق کرده باشند. در لاته لزومی به استفاده از اسپرسو نیست و می توان قهوه های دم آوری را هم برای لاته استفاده کرد. اما از آنجایی که مشتری ها در کافه ها لاته هایی که نوشیده اند، ترکیب اسپرسو و شیر بوده است، بهتر است ما نیز از اسپرسو برای درست کردن لاته استفاده کنیم.

نوشیدنی های بر پایه قهوه

نوشیدنی های بر پایه قهوه

4- موکا و موکاچینو

موکا قهوه ای محبوب همراه با شکلات است. روش صحیح درست کردن آن اسپرسو و پودر کاکائوی مخلوط با شیر است. خاستگاه این نوشیدنی باز هم ایتالیا است. برخی افراد بر روی موکا خامۀ زده شده به شکل گل خامه می ریزند. اما به عقیدۀ برخی افراد خامه ضرر دارد و لزومی به استفاده از خامه نیست. به همین جهت نوشیدنی دیگری مانند موکا به اسم موکاچینو وجود دارد که تنها تفاوتش با موکا، نداشتن خامه است. خامه جزء اصلی موکا به حساب نمی آید و نبود آن لزومی ندارد.

نوشیدنی های بر پایه قهوه

نوشیدنی های بر پایه قهوه

5- هات چاکلت (شکلات داغ)

تقریباً بیشتر افراد به هات چاکلت علاقه دارند زیرا طعم خوب و خاصی دارد که می‌تواند تمامی سلیقه‌ها را راضی نگه دارد. از این رو در کافه ها و کافی شاپ ها، هات چاکلت فروش خوبی دارد، به خصوص اگر ماه های سرد سال باشد. درست کردن هات چاکلت بسیار آسان است. می توانید از شکلات های آماده یا پودر کاکائو و شکر استفاده کنید و آنها را در شیر داغ حل نمایید. بهتر است از شیر برای درست کردن هات جاکلت استفاده کنید. اما اگر به هر دلیلی (مثلاً حساسیت به شیر و لاکتوز دارید) می توانید از آب داغ استفاده نمایید. برخی افراد تمایل دارند بر روی هات چاکلت خامه یا مارشمالو بریزند، اما بودن آنها بر روی هات چاکلت الزامی نیست. غلظت هات چاکلت به میزان شکلات آن بستگی دارد.

نوشیدنی های بر پایه قهوه

نوشیدنی های بر پایه قهوه

6- امریکانو

امریکانو با اضافه کردن آب داغ به اسپرسو درست می شود. آب، اسپرسو را رقیق می کند و حجم قهوه ی بیشتری به شما می دهد. همانطور که از اسم امریکانو پیداست، امریکانو یک نوشیدنی قهوه آمریکایی است. از آنجا که بسیاری از آمریکایی ها نمی توانستند غلظت و طعم تلخ اسپرسو را تحمل کنند، همانند چای که با آب رقیقش می کردند، اسپرسو را با آب رقیق می کردند. این نوشیدنی در آمریکای شمالی محبوب است ولی در ایتالیا آنچنان رواج ندارد. بر روی امریکانو اندکی کرمای اسپرسو وجود دارد. توجه داشته باشید بر روی آب داغ اسپرسو عصراه گیری شده را اضافه نمایید و به هیچ عنوان بر روی اسپرسو آب داغ اضافه ننمایید.

نوشیدنی های بر پایه قهوه

نوشیدنی های بر پایه قهوه

 

7- ماکیاتو

کافه ماکیاتو یا اسپرسو ماکیاتو نوعی نوشیدنی ایتالیایی با پایهٔ قهوه است که از ترکیب اسپرسو و مقدار خیلی کمی شیر (به صورت کف شیر) درست می‌شود. در ایتالیایی کافه به‌ معنای قهوه و ماکیاتو به‌معنای «خال‌خال»، «نشان‌دار» یا «لکه‌دار» شده است. در این نوشیدنی، اشاره به مقدار خیلی کم شیری دارد که پس از آماده‌سازی به صورت کف، در حد یک یا دو قاشق غذاخوری بر روی یک فنجان اسپرسوی داغ گذاشته می‌شود و آن را نشان‌دار می‌کند.

نوشیدنی های بر پایه قهوه

نوشیدنی های بر پایه قهوه

 

8- نوشیدنی فراپه

فراپه نامی است که در منوی بسیاری از کافی شاپ ها به چشم می خورد و یکی از انواع نوشیدنی بر پایه قهوه است. اصالت این نوشیدنی لذت بخش که با شیر یا آب درست می شود به یونان برمی گردد.

برای درست کردن فراپه کافی است ۲ قاشق چایخوری پودر قهوه فوری را با 2 قاشق چایخوری شکر و یک قاشق غذاخوری آب سرد درون شیکر یا شیشه دردار بریزید و خوب تکان دهید تا مخلوطی کف دار ایجاد شود. مخلوط حاصل را در یک لیوان ریخته و یک فنجان آب سرد به آن اضافه کنید.

9- نوشیدنی موکا کولا

از ترکیب نوشابه کولا و قهوه می توانید یکی از انواع نوشیدنی بر پایه قهوه را درست کنید که بسیار وسوسه انگیز است. برای این منظور یک قاشق غذاخوری پودر قهوه فوری را همراه با مقداری یخ در لیوان بریزید. یک قوطی نوشابه کولا را به آرامی به آن اضافه کنید. سپس 50-40 سی سی شیر پرچرب در آن ریخته و هم بزنید.

نوشیدنی های بر پایه قهوه

نوشیدنی های بر پایه قهوه

10- نوشیدنی آیس‌ کافی با شیر

از انواع نوشیدنی بر پایه قهوه می ‌توان به آیس‌ کافی اشاره کرد. برای درست کردن این نوشیدنی 200 میلی لیتر قهوه دمی را پس از سرد شدن با مقداری یخ و شیرین کننده مورد نظر خود در مخلوط کن بریزید و اجازه دهید یکدست شود.

11- نوشیدنی آیس موکا

آیس موکا یکی دیگر از انواع نوشیدنی بر پایه قهوه است که رضایت خاطر طرفداران طعم شکلاتی را فراهم می سازد. برای تهیه این نوشیدنی، 3 قاشق غذاخوری شکر قهوه ای را با یک چهارم قاشق چایخوری وانیل و 2 قاشق غذاخوری سس شکلات در 2 فنجان قهوه آماده بریزید. مخلوط را هم زده و در یخچال قرار دهید تا خنک شود. سپس در آن یخ و مقداری شیر ریخته و سرو کنید.

نوشیدنی های بر پایه قهوه

نوشیدنی های بر پایه قهوه

 

12- نوشیدنی قهوه دالگونا

از جمله انواع نوشیدنی بر پایه قهوه می‌توان قهوه دالگونا را نام برد. برای تهیه این نوشیدنی 2 قاشق غذاخوری قهوه فوری، 2 قاشق غذاخوری شکر و 2 قاشق غذاخوری آب داغ را مخلوط کرده و خوب هم بزنید تا کف ایجاد شود. دو سوم یک فنجان را با شیر سرد و یخ پر کرده و یک سوم دیگر فنجان را با کف قهوه پر کنید. روی نوشیدنی را با پودر کاکائو یا دارچین تزئین کنید.

13- آیس‌ کافی ادویه ای

آیس‌ کافی ادویه ای از انواع نوشیدنی بر پایه قهوه است که با قهوه دمی یا اسپرسو درست می شود. قهوه دمی یا اسپرسو را با مقداری پودر دارچین، پودر چیلی و شکلات رنده شده ترکیب کرده و هم بزنید. در لیوان سرو شیر و یخ ریخته و این ترکیب را به آن اضافه کنید.

14- نوشیدنی قهوه با شیر و موز

افزودن موز و شیر به قهوه به آن طعمی خاص می بخشد. یک فنجان شیر، یک عدد موز و یک قاشق غذاخوری شربت شکر را در مخلوط کن ریخته و میکس کنید تا یکدست شوند. در یک لیوان بزرگ یخ بریزید و یک فنجان قهوه سرد به آن اضافه کنید نهایتا مخلوط شیر و موز را بر روی آن ریخته و سرو کنید.

نوشیدنی های بر پایه قهوه

نوشیدنی های بر پایه قهوه

15- نوشیدنی لیموناد آیس‌ کافی

لیموناد آیس کافی از انواع نوشیدنی بر پایه قهوه است. تلخی قهوه، شیرینی شکر و ترشی لیمو طعم خاصی به این نوشیدنی می بخشد که منحصر به فرد است. برای تهیه این نوشیدنی یک سوم لیوان قهوه سرد را در مخلوط کن بریزید. مقداری آب لیموی ترش به آن اضافه کنید. مقداری شربت بار به آن افزوده و مخلوط کن را روشن کنید تا کاملا میکس شوند. مخلوط را در لیوان سرو ریخته و به آن یخ اضافه کنید.

 

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم شما را با انواع نوشیدنی بر پایه قهوه آشنا سازیم که بسیار پرطرفدار هستند. شما می توانید این نوشیدنی ها را در منزل و با استفاده از کمترین امکانات تهیه کنید. اگر از طرفداران قهوه هستید ولی طعم تلخ آن برای شما خوشایند نیست می توانید با ترکیب انواع میکس قهوه با مواد دیگر یک نوشیدنی دلچسب و فراموش نشدنی درست کنید.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *