اینفوگرافیک, درباره قهوه

اثرات قهوه بر ذهن و جسم

ذهن و جسم انسان از سلول های متفاوتی ساخته شده اند و تغذیۀ مناسب می تواند به بهبود عملکرد سلول ها کمک کند. اما هیچ مادۀ غذایی نمی تواند معجزه کند و عملکرد ذهنی و جسمی را به طرز شگفت آوری، افزایش دهد. پس از قهوه نیز نباید انتظار دور از ذهنی داشت.

دکتـر ویلسون، سخنگوی انجمن رژیم غذایی آمریکا معتقد است کافئین موجود در قهوه می تواند در رفع خستگی مفید باشد و به فرد انرژی بدهد، اما این اثر کوتاه مدت است و در اصل خصوصیات فردی است که واکنش و طول مدت اثر در چنین مواردی را تعیین می کند. بعضی از مردم پس از نوشیدن قهوه و نوشیدنی های دارای کافئین احساس بهتـر و شاد تری دارند و بعضی از مردم، به دلیل بالا رفتـن ضربان قلب، احساس تپش قلب و استـرس و ناراحتی می کنند. البته نوع قهوه ای که مصرف می کنید (عربیکا و روبوستا) بسیار مهم است.

قهوه در میان بسیاری از مردم به دارا بودن کافئین شناخته می شود. اما قهوه ترکیبات شیمایی بسیاری دارد که در طول مدت زمان نوشیدن مداوم قهوه، اثرات خوشان را بروز می دهند. مثلاً شخصی که چند سال، هر روزه یک اسپرسو می نوشد ممکن است نسبت به فرد دیگری که قهوه نمی نوشیده است، تمرکز و یادگیری بهتـری داشته باشد. البته این فواید وابسته به آن هستند که فرد از خوراکی های مضر و شرایط نامناسب زندگی دوری کند. (مثلاً فست فود ها و سیگار.)

اثرات کوتاه مدت نوشیدنی قهوه بسته به نوع نوشیدنی قهوه می توانند متفاوت باشند. (مثلاً نوشیدنی اسپرسو دارای بیشتـرین میزان کافئین در واحد حجم 60 میلی لیتـر است.) اثرات کافئین می توانند تا 8 ساعت ماندگار باشند. پس 8 ساعت قبل از خواب از نوشیدن قهوه پرهیـز کنید تا دچار کم خوابی و اثرات ناخوشایند کم خوابی نشوید. قهوه های بدون کافئین هم وجود دارند که برای افرادی که به کافئین حساسیت خفیف دارند، مناسب هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *