درباره قهوه, مطالب تخصصی, ویدیو

تفاوت های عربیکا و روبوستا + ویدیو آموزشی

پوستر تفاوت عربیکا و روبوستا

اگر به یک قهوه فروشی برای خرید قهوه مراجعه کنید، ممکن است قهوه فروش، از شما سؤالاتی بپرسد تا برای خرید بهتر راهنماییتان کند. برای مثال از شما می پرسد :« کافئین کم باشد یا زیاد؟ و یا اینکه طعم قهوه برایتان مهم است یا کافئین آن؟ و …» ما در این مطلب به طور مختصر و مفید برایتان تفاوت دو گونۀ اصلی قهوه – عربیکا و روبوستا – را توضیح می دهیم تا بتوانید هنگام خرید قهوه، انتخاب بهترین داشته باشید.

قهوه قبل از آنکه نوشیدنی باشد، حاصل یک گیاه است. گیاهی که در اطراف خط استورا کشت می شود و دارای دو گونۀ عمده است. 1- عربیکا و 2- روبوستا

 


عربیکا

قهوۀ عربیکا بنیان اصلی صنعت جهانی قهوه است، چرا که به دلیل دارا بودن عطر و طعم های بهتر، تقاضای بیشتری از جانب مشتریان دارد. به همین دلیل است که عربیکا 60 تا 70 درصد از جریان اقتصادی قهوه را در بر می گیرد. قهوۀ عربیکا (Coffea Arabica) که به اختصار (C. Arabica) نوشته می شود، نیاز به شرایط منحصر به فردی برای کشت دارد، چرا که در ارتفاعات 1000 تا 2000 متر از سطح دریا می روید و در این ارتفاعات، دما و پایداری آب و هوا متفاوت است و سختی های بسیاری برای مزرعه داران به همراه خواهد داشت.

روبوستا

روبوستا قهوه ایست که از گونه گیاه قهوۀ کانفورا (Coffea Canephora) به اختصار (C. Canephora) به دست می آید. روبوستا نسبت به عربیکا در برابر تهدیدات رشد مانند آب و هوای نامطلوب و آفات مقاوم تر است. به همین دلیل اسم آن از کلمۀ روبوست (Robust) به معنای مقاوم گرفته شده است. روبوستا 30 تا 40 درصد سهم تولید و فروش بازار جهانی را در دست دارد و بیشتر به دلیل دارا بودن میزان کافئین بیشتر، قیمت پایین تر و گاهی تلخی بسیار در بازار جهانی تقاضا دارد.

 

تفاوت های عربیکا و روبوستا

گیاه روبوستا نسبت به گیاه عربیکا در برابر آفات و حشرات مقاوم تر است، پس عربیکا سختی ها و هزینه هایی مانند آفت زدا ها و آفت کش ها برای کشاورزان به دنبال دارد. روبوستا دارای میزان بسیار کمتری اسیدیته نسبت به عربیکا است، همچنین 40 تا 60 درصد ساختار های قندی کمتری در دانۀ روبوستا وجود دارند و کمبود اسیدیته و قند ها، به تلخی بیشتر می انجامند. علاوه بر این روبوستا دارای ترکیبات دیگری است که موجب تشدید طعم تلخی در عصارۀ آن خواهند شد. در واقع مهمترین ویژگی طعمی روبوستا تلخی و مهمترین ویژگی طعمی عربیکا اسیدیته و ترشی مطلوب است. 

 

نتیجه گیری:

در هنگام خرید، اول به انتظارات و نیاز های خود نسبت به قهوه توجه کنید. اگر کافئین و تلخی بیشتر انتظار دارید، به نسبت روبوستای درون ترکیب قهوه توجه کنید و قهوه ای خریداری کنید که روبوستای بیشتری در ترکیب دانه های خود دارد. اگر هم طعم و عطر ها و  اسیدیتۀ قهوه و میزان آنها برایتان مهم است از قهوه های 100 درصد عربیکا یا ترکیب دانه های قهوه ای که عربیکای بیشتری دارند، استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *