مطالب تخصصی

اسپرسوساز و پدیده channeling

وسایل کافه

پدیده channeling نتیجه عبور آب تحت فشار در پرتافیلتر دستگاه اسپرسوساز از مسیرهایی با تراکم پایین قهوه و مقاومت پایین است که موجب عصاره گیری نامطلوب قهوه می شود. این اصطلاح بیشتر در دنیای قهوه اسپرسو و دستگاه اسپرسوساز کابرد دارد. در یک سیستم پر فشار مانند پروسه عصاره گیری اسپرسو در دستگاه های اسپرسو ساز، سیال (در اینجا آب داغ) تلاش می‌کند از مسیری که کمترین مقاومت در برابر خروج آن وجود دارد خارج شود. روش اصلی در تهیه قهوه با دستگاه اسپرسوساز این است که آب به طور مساوی از تمام قسمت های قهوه عبور کرده و تمام عطر و طعم قهوه را بگیرد. زمانی که آب نتواند به طور مساوی از قهوه عبور کند و برای خود یک مسیر ایجاد کند پدیده کانال زدن ایجاد می شود. در این صورت قهوه تهیه شده از این دستگاه مطلوب نبوده و موجب می شود که از یک قسمت عطر و طعم بیشتری گرفته و از قسمتی دیگر کمتر.

دستگاه اسپرسوساز

علت بروز این اتفاق چند مورد می تواند باشد که شامل:

  • بی کیفیت بودن دستگاه آسیاب قهوه و یا کند بودن تیغه آن:در صورت کند بون تیغه آسیاب قهوه و یا خراب بودن دستگاه آسیاب موجب آسیاب نشدن یکنواخت دانه های قهوه می گردد و ذرات ریز و درشت با اندازه های مختلف درون پورتافیلتر وجود خواهد داشت. در این صورت ممکن است تجمع زیادی از قهوه در یک قسمتی از پورتافیلتر موجب ایجاد کانال می گردد و آب با فشار از کانال ایجاد شده عبور می کند. و با تمام قهوه درگیر نمی شود.
  • کج بودن تمپ : درصورتی که تمپ صاف و یکنواختی انجام نشود نیز موجب ایجاد کانال شود.
  • هم سطح نکردن قهوه پس از تمپ: در این صورت هم هم سطح نکردن قهوه درون تمپ موجب می شود آب از درون سوراخ های ریزی که ایجاد می شود عبور کند و با تمام قهوه درگیر نشود.

در این صورت قهوه نامطلوبی ایجاد می شود و نتیجه خوبی از آن بدست نمی آید.

تجهیزات کافه

جهت دریافت اطلاعات بیشتر راجع به دنیای قهوه و روش های دم آوری قهوه ما را در پیج اینستاگراممون و یا کانال تلگراممون دنبال کنید. با مراجعه به قسمت فروشگاه سایت ما می توانید انواع دستگاه اسپرسوساز را مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *