ویدیو

تفاوت قهوه اسپرسو و فرانسه

تفاوت قهوه فرانسه و اسپرسو

برای افرادی که به دنبال قهوه پرکافئین هستند یکی از دو روش فرانسه یا اسپرسو توصیه می شود. این دو روش تهیه نوشیدنی قهوه تفاوت هایی دارند که در ادامه قصد داریم شما را با تفاوت قهوه اسپرسو و فرانسه آشنا سازیم. با ما همراه باشید …

 

تفاوت قهوه اسپرسو و فرانسه

1) اولین تفاوت این دو روش به نحوه آماده سازی مربوط می شود:

  • در روش اسپرسو درجه آسیاب قهوه بسیار ریزتر از درجه آسیاب قهوه در روش فرانسه است.

 

2) تفاوت دوم مربوط به دستگاه مورد استفاده در تهیه نوشیدنی قهوه است:

  • در روش اسپرسو نیاز به دستگاه اسپرسوساز دارید تا بتواند پروسه تهیه یک نوشیدنی عالی را برای شما انجام دهد. یعنی آب جوش را با فشار زیاد از روی قهوه ای که به خوبی کوبیده شده عبور دهد و قهوه اسپرسو را برای شما آماده کند. فرآیند تهیه قهوه در روش فرانسه خیلی راحت تر و سریع تر است و بدون داشتن دستگاه خاصی می توانید قهوه فرانسه را آماده کنید.
  • در روش فرانسه، آب از روی قهوه عبور داده شده و به صورت قطره ای در مخزن پایینی ریخته می شود. این روش می تواند توسط قهوه سازهای فرانسه برقی یا کمکس (Chemex) به شیوه (pour over) صورت گیرد. همه این روش ها زیرمجموعه روش های دریپ کافی هستند. روش های ساده ای که با استفاده از آنها می توان یک قهوه فرانسه فوق العاده تهیه کرد.

 

3) تفاوت سوم قهوه اسپرسو و فرانسه به درجه روست یا درجه برشتگی قهوه مربوط می شود:

  • در روش فرانسه معمولا قهوه باید مدیوم روست باشد.
  • در روش اسپرسو می توان از قهوه های مدیوم روست و دارک روست استفاده کرد.

 

4) تفاوت چهارم به غلظت و شکل قهوه مربوط می شود:

  • در روش اسپرسو، قهوه ای بسیار سنگین داریم که ذرات معلق در آن بسیار متمرکز هستند و کرمای بسیار زیبایی بر روی نوشیدنی ایجاد می شود.
  • در روش فرانسه کرما و سنگینی روش اسپرسو وجود ندارد و شما با یک نوشیدنی شبیه چای مواجه هستید.

 

5) تفاوت پنجم مربوط به میزان کافئین قهوه است:

  • در حجم مساوی از قهوه اسپرسو و فرانسه در قهوه اسپرسو میزان کافئین بالاتری وجود دارد. اما از آنجا که در روش اسپرسو معمولا یک نوشیدنی با حجم 30-20 سی سی تهیه می شود و در روش فرانسه معمولا نوشیدنی در حجم یک لیوان تهیه می شود؛ بنابراین حجم قهوه فرانسه از حجم قهوه اسپرسو بیشتر بوده و کافئین بالاتری به بدن وارد می کند.

 

قهوه اسپرسو پایه بسیاری از نوشیدنی های دیگر مثل کافه لاته، امریکانو و کاپوچینو بوده و از جذابیت های بسیار بالایی برخوردار است. شما می توانید قهوه فرانسه را از میکس قهوه گرنده، پینو، لنتو، متزو، ولوچه و دلچه که درصد دانه عربیکا بالاتری دارند تهیه کنید. برای تهیه قهوه های اسپرسو می توانید از ترکیب میکس های فوق با پتنته و تمپستا استفاده کنید.