درباره قهوه

طعم شناسی قهوه

طعم شناسی قهوه

طعم شناسی قهوه باعث پیدا کردن شخصیت درست از یک قهوه می شوید. در اینصورت شما می توانید انتخاب درستی انجام داده و قهوه ای مناسب را فراخوانی کنید. طعم شناسی یعنی اینکه مشتری دقیقا بداند چه نوع دانه قهوه ای و با چه طعمی مناسب ذائقه اوست. برای انتخاب محصول دلخواه و مورد نظر، معمولا یک سری از پارامترهای مربوط به قهوه بر روی بسته بندی آن درج شده است. این پارامترها به مصرف کنندگان، کمک می‌کند که طعم و سایر پارامترهای آن محصول را تشخیص داده و خرید کاملی داشته باشند. در ادامه فاکتورهای طعم شناسی قهوه بیان شده است.

 

فاکتورهای طعم شناسی قهوه

 

آرومای قهوه (عطر یا رایحه قهوه)

تجربه جدایی ناپذیر قهوه و عطری که هنگام آسیاب کردن قهوه یا دم کردن آن حس می کنید، تحت عنوان آرومای قهوه شناخته شده است. عطری که موقع مصرف نوشیدنی در دهان شما پیچیده می شود (عطر گل، مرکبات، نان تست شده و …)

 

اسیدیته قهوه

ویژگی کلی قهوه با اسیدیته مشخص می شود. بخش کلی و شخصیت قهوه مربوط به اسیدیته آن است. اینکه قهوه زنده، ملایم، ترش، خشک و … باشد تجربه حسی کلی قهوه را بیان می کند.

 

بادی قهوه

بادی یا سنگینی قهوه عبارت است از وزن قهوه روی زبان. چربی ها و رسوبات معلق در قهوه که بر روی زبان می نشینند تحت عنوان بادی شناخته می شوند. بادی از فاکتورهای مهم طعم شناسی قهوه است و با پارمترهایی نظیر سنگینی، سبکی، کره ای، شرابی و … بیان می شود.

 

افتر تیست (after taste)

حس بعد از نوشیدن قهوه است. این ویژگی در قهوه های با بادی سنگین تر بیشتر است.

 

طعم قهوه (flavor)

طعم یک ویژگی  کاربری‌ است که همه دریافت‌های حسی دهان را در برمی گیرد. شما وقتی طعم یک فنجان قهوه را توصیف می‌کنید، درباره ترکیبی از مزه، عطر و حس دهانی صحبت می کنید. بعضی از متخصصان طعم را تجربه ‌ای چند حسی می دانند که دریافت‌های دیداری و شنیداری را نیز در برمی گیرد.

 

 

این پنج پارامتر که بر روی بسته بندی برندهای مختلف قهوه درج شده بیانگر طعم شناسی قهوه است. اکنون شما می توانید مفهوم هر یک از این ویژگی ها را بدانید. برای پی بردن به این پارامترها، وقتی که قهوه ای را خریداری می کنید باید آن را کاپینگ کنید. کاپینگ عبارت است از:

  • آسیاب کردن قهوه با درجه آسیاب فرانسه و درشت؛
  • اضافه کردن آب جوش به آن؛
  • و به دست آوردن این پنج پارامتر که تکنیک های خاص خود را دارد.

البته بهتر است بدانید که پی بردن به اینگونه اطلاعات مربوط به قهوه، نیاز به تجربه دارد و با گذشت زمان می توانید به درک بهتری از طعم شناسی قهوه برسید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *