درباره قهوه, مطالب تخصصی

گاز زدایی قهوه

گاز زدایی قهوه

گاز زدایی قهوه (Degassing)، موضوعی که به گرمای قهوه، عطر قهوه، طعم قهوه، ماندگی و یا تازگی قهوه و حتی بسته بندی قهوه ربط دارد. در این مقاله قصد بیان تعریف گاززدایی قهوه و مزایای انجام آن را داریم و در کل به بررسی آن می پردازیم. با ما همراه باشید تا تمام اطلاعات مورد نیاز شما از دنیای بزرگ قهوه را بیان کنیم.

 

گاز زدایی قهوه به چه معناست؟

وقتی که دانه های قهوه وارد مرحله برشته کاری می شوند و حرارت می بینند داخل دانه های قهوه پیوندهای کربوهیدرات ها و پیوندهای قهوه شکسته می شود. این شکسته شدن و تبدیل آن به مولکول های کوچکتر با آزاد شدن انرژی و آزاد شدن گاز همراه است. حجم عظیمی از این گازها،  co2 یا دی اکسید کربن است که طی روزهای اول پس از فرآیند روست و یا فرآوری از داخل دانه های قهوه خارج می شود. هنگامی که شما دانه های قهوه را پس از فرآوری و یا بلافاصله پس از روست بخواهید مصرف کنید به دلیل اینکه گازهای زیادی داخل دانه های قهوه است مانع تماس درست آب با قهوه می شود. این عدم تماس درست، کیفیت نامطلوبی از قهوه برای شما ایجاد می کند. بنابراین باید به قهوه استراحت داده شود و به آن فرصت داده شود تا این گازها از داخل دانه ها خارج و قهوه آماده سرو شود.

چه مدت زمانی باید صبر کرد تا قهوه آماده سرو شود؟ چگونه باید از قهوه نگه داری کنیم تا قهوه کیفیت نامطلوبی بدست نیاورد؟ اینها نکاتی است که حتما باید به آنها توجه کرد. در ادامه به بررسی این نکات می پردازیم.

گاز زدایی قهوه

چه مدت زمانی برای سرو قهوه صبر کنیم؟

حداقل بین 72 ساعت تا 96 ساعت معمولا زمانی است که توصیه می شود تا قهوه استراحت داشته باشد. این استراحت باید در فضایی باشد که از ورود اکسیژن هوا به داخل دانه های قهوه و اکسیده شدن قهوه جلوگیری شود. یعنی قهوه پس از فرآیند فرآوری بین 20 دقیقه تا نیم ساعت باید داخل محفظه هایی برود. از ورود هوا به داخل این محفظه ها جلوگیری می شود. هم چنین امکان خروج این گازها از داخل دانه های قهوه فراهم می شود.

نکته بسیار مهم در این زمینه این است که همانطور که بیان شد حجم عظیمی از گازی که داخل دانه های قهوه وجود دارد CO2 است. این گاز، گاز بدی نیست و به خودی خود جزو ویژگی های مثبت دانه های قهوه هم هست. یعنی چنانچه قهوه ای هیچ گازی نداشته باشد یعنی هیچ گونه عطر و طعمی ندارد. آزاد شدن گازها هنگامی که در تماس با آب قرار می گیرد باعث این عطر و طعم قهوه می شود. پس بنابراین حجم اضافه گاز که مانع تماس کامل آب با قهوه می شود باید از قهوه جدا شده و مقدار مطلوب و درست آن بماند تا قهوه همیشه تازگی و طراوت خود را داشته باشد.

پس گاز زدایی قهوه فاصله بین یک قهوه باکیفیت و یک قهوه بی کیفیت است. فیلم کامل و توضیح این موضوع را می توانید در لینک زیر مشاهده کنید:

 

https://www.aparat.com/v/OusEB

 

گروه تولیدی قهوه گلوریزه با سابقه چندین سال فعالیت در راستای روست و فرآوری و فروش دانه های قهوه، قهوه هایی با کیفیت از دانه هایی با کیفیت را خدمت شما ارائه می دهد. شما می توانید جهت سفارش قهوه مورد نظر خود به لینک میکس قهوه مراجعه کنید و یا در پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *