درباره قهوه, مطالب تخصصی

فرآوری شسته قهوه

فرآوری شسته قهوه

دانه قهوه قبل از اینکه به مرحله برشته کاری برسد مراحلی را طی می کند که به تمام این مراحل فرآوری قهوه می گویند. آیا تاکنون به بسته بندی قهوه ای که خریداری می کنید دقت کرده اید. روی بسته بندی های قهوه ها که عباراتی مانند خشک، فرآوری شسته قهوه و.. نوشته شده باشد. می دانید معنی این اصطلاحات چیست؟ ما در این مقاله قصد معرفی و بیان مفهوم این اصطلاحات را داریم. با ما همراه باشید.

 

فراوری شسته قهوه

 

از گذشته تا به امروز کشاورزان جهت فرآوری دانه سبز قهوه از روش های مختلفی استفاده می کردند تا درصد رطوبت دانه قهوه را کاهش دهند و آن را آماده برشته کاری کنند. این روش ها مانند خشک کردن زیر سایه آفتاب بوده تا استفاده از روش های آزمایشگاهی مانند غوطه ور کردن در دی اکسیدکربن و…

به این منظور روشهای مختلفی جهت فرآوری قهوه وجود دارد که رایج ترین آنها عبارتند از: فرآوری شسته قهوه، فرآوری خشک یا طبیعی، فرآوری نیمه خیس و فرآوری عسلی

حال ما در این مقاله به بررسی فرآوری شسته قهوه می پردازیم.

فرآوری شسته قهوه

در این روش غشای بیرونی دانه کنده می شود. به همین علت بیشتر تمرکز این روش در بدست آوردن طعم های درونی دانه قهوه است. نقش اساسی را در این روش آب بازی می کند، به همین علت است که این نام روی آن گذاشته شده است. با یک بررسی کوتاه در قهوه های فرآوری شده با این روش می توان متوجه این موضوع شد که در دانه هایی که با این روش فرآوری می شوند کشوری که دانه در آن کشت شده و شرایط محیطی آن تاثیر بسزایی در کیفیت قهوه داشته است. پس می توان از این موضوع برداشت کرد که در روش فرآوری؛ هدف برجسته کردن خود دانه قهوه است. به طوری که اکثر قهوه های تخصصی با این روش فرآوری می شوند.

اما باید بیان کرد قیمت تمام شده این قهوه ها بالا است. علت آن نیز این است که از آنجا که در فرآوری شسته قهوه آب زیادی مصرف شده و هم چنین تجهیزات مختلفی هم در آن استفاده می شود قیمت آن را بالا می برد. این قهوه ها معمولا به عنوان قهوه های با کیفیت تر و گران تر به حساب می آیند. در مقیاس صنعتی معمولا دانه ها به این روش فرآوری می شوند. در بسیاری از نفاط آفریقا، آمریکای مرکزی، آمریکای جنوبی و بخش هایی از آسیا  دانه های قهوه به این روش فرآوری می شوند.

صحبت در این رابطه بسیار است که در این مقاله نمی گنجد. در مقاله های بعدی به مراحل این نوع فرآوری می پردازیم.

برای ارتباط بیشتر با ما پیج اینستاگراممون را دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *